10 peranan untuk jadi guru cemerlang OLEH USTAZ SULAIMAN ISMAIL MOTIVATOR CEMERLANG MALAYSIA
Kecemerlangan
sebenar seorang guru tidak boleh diukur pada keupayaan dan kemampuan mengajar
semata-mata kerana fungsi sebenar guru bukan setakat melahirkan pelajar yang
mempunyai pencapaian terbaik dan cemerlang dari segi inteleknya, tetapi juga
merangkumi segenap aspek kehidupan insan iaitu jasmani, emosi, dan rohaninya
dan berakhlak cemerlang ( Hasrat yang tersirat di dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan ). Berikut 10 peranan yang perlu dilaksanakan guru untuk menjadi
orang yang cemerlang :-
1.Guru
sebagai PENDAKWAH :
Guru
bertanggungjawab bukan saja mengajar dan menyampaikan ilmu kepada pelajarnya,
tetapi juga membentuk mereka menjadi insan sehingga boleh berperanan mengajak
manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia melakukan perkara yang tidak baik.
2.Guru
sebagai PENDIDIK :
Guru
perlu melaksanakan tugas asasinya untuk membentuk pelajar menjadi insan
seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani an intelek seperti yang terkandung
dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Sebenarnya mendidik bukanlah tugas guru
semata-mata, sebaliknya setiap orang mesti menjadi pendidik.
3.Guru
sebagai PEMIMPIN :
Setiap
guru bertanggungjawab memberi bimbingan dan pimpinan kepada anak didiknya. Guru
adalah pemimpin sekurang-kurangnya pada peringkat kelasnya. Jika pengetua
adalah pemimpin di sekolah. Guru yang akan melahirkan pemimpin. Oleh itu, guru
yang tidak boleh menjadi pemimpin yang baik, tidak boleh menjadi guru yang
baik.
4.Guru
sebagai PEKERJA :
Guru
perlu melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya seperti diamanahkan oleh
majikannya. Dengan itu, guru mesti patuh pada arahan yang diberikan kepadanya.
5.Guru
sebagai PENGUSAHA :
Sama
seperti seorang pengusaha, guru juga perlu memiliki sifat inovatif dan kreatif
supaya hasil usahanya mengajar dan mendidik pelajar mencapai keuntungan yang
diharapkan. Keuntungan di sini bukan keuntungan dalam bentuk kebendaan,
sebaliknya kejayaannya melahirkan modal insan yang mempunyai nilai tambah.
Dengan itu,pelajar berkenaan akan menjadi modal insan yang berguna untuk diri
sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Untuk mencapai matlamat ini, guru
mestilah bersedia dan sanggup memberikan kepada pelajarnya ilmu dan kemahiran
lebih daripada apa yang ada dalam sukatan pelajaran.
6.Guru
sebagai PROFESIONAL :
Guru
mestilah melaksanakan tugasnya dengan secara profesional dengan mengamalkan
sifat seperti berdisiplin, menepati waktu dan tidak pilih kasih terhadap
pelajarnya.
7.Guru
sebagai PENGIKUT :
Setiap
guru bukan saja perlu menjadi pemimpin tetapi juga pengikut yang baik. Malah
ada cerdik pandai yang menyatakan bahawa mereka yang tidak boleh menjadi
pengikut, tidak boleh menjadi pemimpin yang baik. Sebagai pengikut, guru mesti
menerima dan melaksanakan arahan ketuanya ( Pengetua ).
8.Guru
sebagai PEJUANG :
Guru
mesti bekerja dan melaksanakan tugas serta tanggungjawabnya dengan
bersungguh-sungguh, bukan bersikap sambil lewa serta melepaskan batuk di
tangga. Malah guru mesti mempunyai agenda yang jelas dalam melaksanakan tugas,
tetapi bukan agenda peribadi, sebaliknya sentiasa meletakkan keutamaan bertugas
untuk mendidik anak bangsanya menjadi orang yang berilmu serta berguna kepada
masyarakat dan negara.
9.Guru
sebagai PENYOKONG :
Guru
mesti memberi sokongan kepada perkara yang mendatangkan faedah dan manfaat
kepada pelajarnya. Bagaimanapun, sokongan itu mestilah berdasarkan kebenaran
dan berprinsip, bukan sokongan secara membuta-tuli.
10.Guru
sebagai orang yang PRODUKTIF :
Guru
perlu sentiasa menggunakan masa dan tenaganya dengan cara yang berkesan sama
ada sewaktu di sekolah mahupun selepas waktu persekolahan. Sehubungan itu, guru
tidak boleh beranggapan tugasnya pergi dan balik dari sekolah sebagai rutin
harian yang tidak mempunyai sebarang makna atau sekadar untuk memenuhi arahan
dan tanggungjawab yang diberikan, sebaliknya ia perlu sentiasa berusaha
menggunakan masa dan tenaganya bagi kebaikan pelajar, sekolah dan
masyarakatnya.
Tiga perkara asas yang perlu dimiliki oleh guru untuk
membolehkan mereka memahami dan melaksanakan 10 peranan di atas:-
1.
Memiliki ilmu :
Guru mesti menguasai ilmu dalam bidang dan subjek
yang diajarnya. Malah guru perlu sentiasa meningkatkan ilmunya dalam bidang dan
subjek berkenaan supaya ilmu dan pengetahuannya seiring dengan perkembangan
semasa.
2.
Memiliki kemahiran :
Untuk menjadi orang yang cekap dan berkesan, guru
perlu memiliki kemahiran yang diperlukan seperti kemahiran menyampai dan
kemahiran berkomunikasi.
3.
Memiliki sikap yang betul :
Guru perlu memiliki sikap dan kefahaman yang
betul mengenai tugas dan tanggungjawabnya serta melaksanakannya dengan sepenuh
hati, bukan bersikap sambil lewa. Ia termasuk membuat persediaan dan persiapan
untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar di dalam kelas.
Comments
Post a Comment